Wat zijn meta tags?

Voor Google is gebruiksvriendelijkheid een belangrijk punt. Relevante en kwalitatieve content speelt hier een belangrijke rol bij. Meta tags geven relevante en beknopte informatie en dragen dus hierbij aan, maar wat zijn meta tags?

Meta tags zijn een belangrijke technische bouwblok van een website. Ze laten details zien over de content dat beschikbaar is op een website. Deze tags zijn bedoeld om het indexeren van je webpagina gemakkelijker te maken voor het Google-algoritme. Daarom is het dus cruciaal dat je de meta tags correct gebruikt.

Wanneer zoekmachines de ranking van je pagina beslissen, kunnen meta tags gebruikt worden in de resultaten van de zoekmachine (SERP's) om snippets te laten zien dat de vragen van de zoeker beantwoorden.

Lees ook: Hoe je de HTML van je blogartikel het beste kan optimaliseren

Het effect van meta tags op SEO

Hoewel meta tags geen directe impact hebben op de ranking van je pagina, zijn meta tags van essentieel belang voor een betere click through rate.

Hoe je de keywords tag op de juiste manier kan inzetten

Nu de meta keywords tag niet meer belangrijk is voor de vindbaarheid van je website kan het een verspilling van je tijd zijn. Echter, kan de tag wel helpen om je pagina leesbaarder te maken voor de webcrawler, maar ook te verwarren afhankelijk van hoe je de tag gebruikt.

Vroeger dachten mensen dat ze keywords konden proppen in de keywords tag of zelfs woorden die niet voorkwamen in het artikel. Dit is een zonde van tijd en zorgt er alleen juist voor dat je pagina niet geïndexeerd wordt. Dit gaat namelijk tegen Googles regels in. Je kunt ook de webcrawler van Google verwarren als je op elke pagina van je website dezelfde keywords hebt. De webcrawler weet dan niet welke pagina het belangrijkste is.

Belangrijke meta tags voor SEO

Titel tag

De titel tag is de meest belangrijkste meta tag op de meta description na. Het vat het idee samen van een webpagina in een korte zin of een aantal woorden. En de titel tag verschijnt net zoals de meta description in de zoekresultaten op Google. Ze gaan hand in hand en de titel tag is meest belangrijkste factor voor een goede click through rate. Dus het is heel belangrijk dat je titel tag goed optimaliseert.

Meta description

De meta description geeft de beschrijving aan van de inhoud van een pagina, wat mensen zullen zien als ze je webpagina vinden. Bij deze tag is het dus van essentie dat je het goed optimaliseert. Een goede meta description is 156 tekens lang en beschrijft de webpagina goed zodat de bezoeker weet waar de pagina over gaat. De content moet echter wel aansluiten bij de verwachtingen van de bezoeker, anders is er een grote kans niet lang op de pagina blijft.

Canonical tag: heel belangrijk om verwarring te voorkomen

De tag dat verwarring voorkomt met de webcrawler. Deze tag geeft aan wat de primaire of originele URL van een pagina is. Dit voorkomt dat Google duplicate content wegfiltert als je bijvoorbeeld verschillende pagina’s hebt met dezelfde content voor verschillende apparaten of wanneer je blog meerdere categorieën heeft. Het helpt Google met het weten welke pagina geïndexeerd moet worden.

De primaire pagina heeft altijd een canonical die naar zichzelf verwijst, terwijl dat de secundaire pagina’s een canonical hebben die verwijzen naar de primaire pagina. Echter, is het belangrijk dat je een canonical tag gebruikt, ook al heb je geen secundaire pagina’s, want zo laat je aan Google zien dat er maar een versie van de pagina is.

Viewport; essentieel in een wereld met mobile first indexing.

Viewport bepaald hoe de bezoeker je website ziet. Of ze nu op desktop of telefoon zitten, door middel van viewport past de website zich aan het scherm van het apparaat kunnen ze de website zien, maar ook of de webcrawler het kan zien. Dit is omdat de webcrawler nu eerst naar de site kijkt die mensen op hun telefoon zien en dan je desktop website en andere zaken. Als je viewport dus niet in orde hebt dan kun je fluiten naar dat je pagina’s geïndexeerd zullen worden.

Wat kan ik nog meer doen?

Naast HTML is het ook belangrijk dat je goede content maakt dat mensen willen lezen, maar hoe kun je dat het beste doen? En hoe kun je efficiënt content maken op grote schaal? Het antwoord is Ai.

Een greep uit onze blogs
Uw advertentie hier?